Забезпечення надання якісних освітніх послуг є важливим напрямом діяльності в громаді. В деяких громадах витрати на освіту можуть становити близько 50% всіх місцевого бюджету. Як це, наприклад, у Зазимській громаді. Але реальні обсяги потреби є значно більшими. Частина витрат закривається за рахунок субвенції з державного бюджету.
Освітня субвенція – це один із видів трансфертів місцевим бюджетам, що відповідно до статті 97 Бюджетного Кодексу України надається з державного на оплату праці з нарахуваннями для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.
Обсяг освітньої субвенції для місцевих бюджетів здійснюється відповідно до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1088 «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами».
Не можна використовувати освітню субвенцію на такі напрями, як:
- оплата праці непедагогічних працівників, наприклад технічного персоналу;
- оплата праці у дошкільних підрозділах (відділеннях, групах);
- закупівля товарів, робіт, послуг, які не пов’язані з оплатою видатків, які визначені п. 3 Порядку № 6. Так, за умови наявності залишку освітньої субвенції на кінець року після оплати праці педпрацівників дозволяється проводити у наступному бюджетному році за рахунок субвенції оновлення матеріально-технічної бази (ч. 4 ст. 1032 БКУ, п. 3 Порядку № 6), але за пріоритетними напрями, які визначені урядом;
- оплата посередницьких послуг;
- здійснення заходів з метою отримання прибутку;
- фінансування закладів загальної середньої освіти, які мають кількість учнів ˂ 25 осіб (виняток – заклади початкової освіти). Однак з 01 вересня 2025 року кількість учнів у даному обмеженні збільшується та буде «˂ 45 осіб», а з 01 вересня 2026 року – «˂ 60 осіб» (п. 10 Порядку № 6).
Кабінет Міністрів України вніс зміни до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами й затвердив розподіл на січень – серпень 2025 року. За інформацією МОН, розподіл на вересень – грудень цього року буде проведено після оновлення даних щодо кількості учнів.
Уряд розраховує, що такі рішення стимулюватимуть місцеві органи самоврядування до оптимізації шкільної мережі, що сприятиме здобуттю учнями якіснішої освіти в більших школах, які, як правило, ліпше оснащено навчальним обладнанням та забезпечено вчителями з усіх навчальних предметів. Однак такий підхід викликає певні занепокоєння та зауваження з боку органів місцевого самоврядування.
Таким чином, питання оптимізації шкільної мережі зараз є актуальним. Від цього залежить який обсяг субвенції будуть отримувати громади і чи будуть отримувати взагалі.